maandag 9 maart 2009

Dag 13 - Serengeti Nationaal Park

Whooohoo, we hebben de halve dag gezocht naar een luipaard in de Serengeti en uiteindelijk gevonden! Big Five 5/5 !

Vannochtend zijn we om 6 uur opgestaan en eerst naar een Maasai dorp geweest. Heel leuk om te zien, maar compleet uitgemolken :) We moesten eerst entree betalen, toen werd er een welkomstlied voor ons gezongen en gedanst, vervolgens mochten we in een Maasai-huis rondkijken. Er werd ons wel dringend verzocht om iets te kopen van de familie van dat huis, maar het was nog even stevig onderhandelen om een armbandje van 30 dollar voor 5 dollar mee te krijgen. Vervolgens hebben we gekeken in een school, en werden we het dorp weer 'uitgebonjourd'. Normaal mag je geen foto's maken van de Maasai, als je het onderweg stiekem wel doet worden ze boos en voor je het weet heb je een steen tegen de auto aan ;), maar omdat we betaalden mochten we nu wel foto's maken.

Volgens de Maasai is geld niet belangrijk (ook al heb je anno 2009 wel een Maasai-bank...), maar is het hebben van veel koeien belangrijk. Als je als Maasai een aardige kudde hebt rondlopen, dan ben je een rijk man.

Nog een leuke anekdote over de Maasai: Onderweg van Arusha naar Lake Manyara kom je langs een groot Maasai dorp. Dit dorp bestaat uit een Maasai man, met zijn 9 (!) vrouwen. Bij iedere vrouw heeft deze man 4 - 8 kinderen, dus het is al met al een aardig dorp geworden. Zo groot zelfs, dat hij zijn eigen school op het terrein heeft laten bouwen. :) Deze Maasai-man staat bekend als 'witch-doctor', dus andere Maasai gaan naar hem toe met problemen. In ruil voor een koe, helpt hij ze dan. Je kunt je voorstellen dat er ook een aardige kudde vee bij het dorp hoort!

Na ons bezoek aan de Maasai, zijn we doorgereden naar de Serengeti en hebben we de hele dag in de oude landcruiser rondgecrossd. Serengeti betekent letterlijk - in Maasai taal - 'Eindeloze vlakten' en als je er bent, snap je waarom. De Serengeti ligt op de grens met Kenia, maar 80% van het park ligt in Tanzania. Het zit echt bomvol met beesten, maar de streek is het meest bekend van de migratie. De beste kans om dat te zien, is rond juli, maar ook wij hebben al wat migrerende beesten (zebra's en gnoes) gezien, die in een lange file van duizenden dieren, netjes achter elkaar aan, wegtrekken op zoek naar nieuwe graslanden. Voor de leeuwen, krokodillen, is dit erg handig, je ziet ook altijd plaatjes van gnoes die in een paniek een rivier oversteken, waar de krokodillen de jongste en de zwakste dieren tussenuit pikken. Het schijnt dat 10% de reis niet overleeft.

We hebben in de Serengeti weer heel wat nieuwe dieren gezien, waaronder een krokodil en luipaard. Ook nog gezien hoe een cheetah op jacht was naar een gazelle, waarvan de gazelle het niet kan navertellen. Op een aantal plaatsen in het park, kun je lunchen en mag je de auto even uit.

Nu zitten we te genieten van een cocktail in het hotel ;) Het hotel heet 'Serengeti Sopa Lodge' en ligt op een fantastische plek op een heuvel, met uitzicht op de Serengeti. Het hotel is van dezelfde keten als het hotel waar we de vorige nacht zijn gebleven. Het hotel heeft hele grote kamers, maar het is eigenlijk een te groot hotel. Je komt hier ineens de dikke Amerikanen en de Duitse toeristen tegen. Het hotel heeft een eigen koor, bestaande uit een aantal van de eigen personeelsleden, en om de dag zingen zij tijdens het diner. Helaas stromen we ietwat te laat in, maar het is prachtig om te horen.

Morgen gaan we nog de hele dag op pad in de Serengeti en dan gaan we woensdag terug in de auto naar het vliegveld.

De ouwe landcruiser en gids Adrian

Op bezoek bij de Maasai

De heren mochten 'springen' met de Maasai.....volgens de Maasai een teken van kracht...

Terwijl de dames moesten dansen met de Maasai-dames, heel erg mijn ding ;)

De koning der dieren, die overdag niet in actie komt...

Een 'hippo-pool', waar de nijlpaarden 's middags aan het zwemmen/slapen zijn, maar ook vooral aan het stinken!

Een grappige kraanvogel, die we veel hebben gezien

Zo goed kan een luipaard zich verstoppen....